مشاوره ۰۲۱ ۴۳۰۰۰ ۰۲۱
search-btn
مشاوره: ۰۲۱ ۴۳۰۰۰ ۰۲۱
مشاوره رایگان مهاجرت۰۲۱ ۴۳۰۰۰ ۰۲۱

۵۰ نفر از مشاوران ما در حال حاضر آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

021 43000 021
برای برقراری تماس دکمه زیر را فشار دهید
تماس

در صورتیکه موفق به مکالمه با مشاوران ما از طریق شماره اصلی نشدید، می‌توانید با یکی از شماره‌های زیر تماس بگیرید.
+982142956

صفحه اصلی پناهندگیقانون دوبلین چیست؟

قانون دوبلین چیست؟

Author Avatar به قلم پگاه انصاری

آخرین ویرایش:

تاریخ انتشار: ۹ ماه پیش

سالانه افراد زیادی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند. در این میان افرادی هستند که با توجه به شرایطی که دارند، ممکن است مهاجرت به اروپا از طریق پناهندگی را برای ادامه زندگی مناسب ببینند. در ژانویه ۲۰۲۳، حدود ۸۴,۷۴۰ متقاضی پناهندگی برای اولین بار وارد این قاره شده‌اند که نسبت به سال گذشته، ۳ درصد افزایش داشته است. در نتیجه آمار و ارقام نشان می‌دهد که تعداد متقاضیان برای پناهندگی در اتحادیه اروپا همواره رو به افزایش بوده است. به همین دلیل، کشورهای اتحادیه به همراه کشورهای ایسلند، سوئیس، لیختن اشتاین و نروژ قانونی به نام قانون دوبلین وضع کرده‌اند تا با استفاده از این قانون بتوانند روند پناهندگی و جمعیت پناهندگان را کنترل کنند.

طبق قانون دوبلین، اگر به‌عنوان پناهنده وارد یکی از کشورهای اتحادیه اروپا شوید، تنها یکی از کشورهای عضو قانون دوبلین می‌تواند درخواست پناهندگی شما را بررسی کند. به بیانی دیگر، شما قادر به انتخاب نخواهید بود که کدام کشور به پرونده پناهندگی شما در اروپا رسیدگی کند. در نتیجه شما فقط می‌توانید در یک کشور درخواست پناهندگی دهید و فقط می‌توانید از یک کشور پناهندگی دریافت کنید. حال که کمی اطلاعات در مورد قانون دوبلین به دست آوردید، در ادامه این مقاله به بررسی کامل این قانون خواهیم پرداخت.

موسسه مهاجرتی GO2TR، هیچگونه خدماتی در رابطه با دریافت پناهندگی ارائه نمی‌دهد و این روش پرخطر را به‌هیچ عنوان پیشنهاد نخواهد کرد. شما می‌توانید از طریق مشاوره رایگان با کارشناسان ما و بررسی شرایط شخصی خود، بهترین روش مهاجرت قانونی را انتخاب کنید و از مشکلاتی که ممکن است در مسیر پناهندگی برای شما و خانواده شما پیش آید، دوری کنید.

معرفی قانون دوبلین

10 کشور میزبان پناهندگان ایرانی در جهان
کشورهایی با بیشترین پناهندگان ایرانی

همان‌طور که گفته شد، اگر شما به عنوان پناهنده وارد یکی از کشورهای اتحادیه اروپا شوید، این قانون دوبلین است که تعیین می‌کند که مسئول رسیدگی به درخواست پناهندگی شما کدام کشور باشد. در اغلب موارد به این صورت است که درخواست پناهندگی شما توسط همان کشوری که اول به آن وارد شده‌اید، بررسی می‌شود. اما اگر در کشور دیگری درخواست پناهندگی داده باشید، یا اگر اداره حفاظت بین‌المللی (International Protection Office – IPO) تصمیم بگیرد که کشور دیگری باید مسئول درخواست پناهندگی شما باشد، می‌توانند شما را به کشور دیگری برای پیگیری درخواستتان منتقل کنند. در نتیجه طبق قانون دوبلین، شما نمی‌توانید کشور مقصد خود را انتخاب کنید و این قوانین دوبلین هستند که کشور نهایی شما را تعیین می‌کنند.

کشورهای عضو قانون دوبلین

در این بخش، به معرفی کشورهای عضو قانون دوبلین می‌پردازیم. کشورهای دوبلین شامل ۲۷ کشور از اتحادیه اروپا و همچنین ۴ کشور دیگر هستند که تابع قوانین دوبلین عمل می‌کنند. در لیست زیر این کشورها نوشته شده است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا

  • اتریش
  • بلژیک
  • بلغارستان
  • کرواسی
  • قبرس
  • جمهوری چک
  • دانمارک
  • استونی
  • فنلاند
  • فرانسه
  • آلمان
  • یونان
  • مجارستان
  • ایرلند

کشورهای عضو اتحادیه اروپا

  • ایتالیا
  • لتونی
  • لیتوانی
  • لوکزامبورگ
  • مالت
  • هلند
  • لهستان
  • پرتغال
  • رومانی
  • اسلواکی
  • اسلوونی
  • اسپانیا
  • سوئد

کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، اما متعهد به قوانین دوبلین

  • نروژ
  • ایسلند
  • سوئیس
  • لیختن اشتاین

توجه داشته باشید که کشور انگلستان بعد از جدایی از اتحادیه اروپا و پس از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰، دیگر تابع قوانین دوبلین نیست.

بیشتر بخوانید:

تفاوت قانون دوبلین ۲ و دوبلین ۳

قانون دوبلین نیز مانند هر قانون دیگری در طی زمان دستخوش تغییرات شده است. قانون دوبلین ۳ برای اصلاح برخی از موارد در قانون دوبلین ۲ عرضه گشت و در آن سعی شد تا مسائل مربوط به پناهندگان بهبود پیدا کند.

در ابتدا، در قانون دوبلین ۳، قوانین جدیدی در مورد نحوه رفتار با پناهجویان تحت قوانین دوبلین مطرح شد. طبق قانون جدید پناهجویان باید قبل از شروع فرآیند پناهندگی، از قوانین دوبلین مطلع شوند و سپس یک مصاحبه رسمی (در صورت نیاز با حضور مترجم) داشته باشند. این مصاحبه باید قبل از هر مصاحبه دیگری در رایطه با فرآیند پناهندگی صورت بگیرد.

یکی دیگر از تغییراتی که در قوانین پس از اجرای قانون دوبلین ۳ رخ داده است، داشتن حق اعتراض و درخواست تجدید نظر پناهجویان است که در قانون دوبلین ۲ اصلاً حق تجدید نظری برای پناهجویان قائل نشده بودند.

از دیگر تغییرات می‌توان به کوتاه‌تر شدن زمان انتقال پناهجو به یک کشور دیگر و تغییراتی در مورد افراد زیر ۱۸ سال اشاره کرد.

نحوه بررسی درخواست پناهندگی براساس قانون دوبلین

پس از آنکه شما در یکی از کشورهای عضو قانون دوبلین درخواست پناهندگی کنید، اطلاعات بیومتریک شما یعنی عکس و اثر انگشت، توسط دفتر حفاظت بین‌المللی (IPO) ثبت می‌شود. این اطلاعات در یک پایگاه داده اتحادیه اروپا به نام Eurodac ثبت می‌شود و تمامی کشورهای عضو قانون دوبلین به این اطلاعات دسترسی دارند.

زمانی که برای اولین بار درخواست پناهندگی خود را در یکی از کشورهای دوبلین ثبت می‌کنید، سازمان مربوطه تصمیم می‌گیرد که کشوری که در حال حاضر (کشور A) در آن حضور دارین به درخواست شما رسیدگی کند و یا کشور دیگری (کشور B) را مسئول رسیدگی به درخواست شما قرار دهد. اگر بنا به دلایلی، لازم باشد که کشور دیگری درخواست پناهندگی شما را بررسی کند، دفتر حفاظت بین‌المللی (IPO) پرونده شما را به کشور B ارسال می‌کند و این کشور باید ظرف مدت ۲ ماه پس از دریافت درخواست، پاسخ دهد. اگر کشور B در این بازه زمانی پاسخی ندهد، به این معنی است که مسئولیت درخواست شما را پذیرفته است و پرونده پناهندگی شما در این کشور بررسی خواهد شد.

نوع دیگری از بررسی پرونده به این صورت است که اگر شما قبلاً برای پناهندگی در کشور A که عضو دوبلین است درخواست داده باشید، اما اکنون در کشور B حضور داشته باشید، دفتر حفاظت بین‌المللی (IPO) از کشور A درخواست خواهد کرد تا اجازه دهد شما به کشور A برگردید. کشور A باید به درخواست بازگشت شما در عرض ۲ هفته پس از ثبت اطلاعات در سامانه Eurodac و یا ظرف ۱ ماه پس از دریافت درخواست پاسخ دهد. اگر از کشور A در این بازه زمانی پاسخی دریافت نشود، به این معنی است که این کشور موافق بازگشت شما به کشور است و درخواست شما را پذیرفته است.

دلایل بررسی پرونده توسط کشور دیگری از عضو قانون دوبلین

تا به اینجا متوجه شدیم که ممکن است پرونده پناهندگی شما، توسط کشور دیگری بررسی شود. حال به بررسی دلایل این اتفاق می‌پردازیم. دلایلی که چرا کشور دیگری می‌تواند مسئولیت درخواست پناهندگی شما را بر عهده بگیرد به ترتیب اهمیت و اولویت در ادامه نوشته شده است.

1

اگر همسر یا فرزندان تحت تکفل شما به نوعی از حمایت بین‌المللی برخوردار باشند و یا در کشور دیگری که عضو قانون دوبلین است پناهنده باشند، پرونده شما برای بررسی به آن کشور ارجاع داده می‌شود.

2

اگر شما در یکی دیگر از کشورهای عضو دوبلین ویزا یا اجازه اقامت داشته باشید و یا قبلاً ویزای یا اقامت آن کشور را اخذ کرده‌اید، کشور مسئول پرونده شما تغییر خواهد کرد.

3

اگر اثر انگشت و اطلاعات بیومتریک شما در یکی دیگر از کشورهای عضو دوبلین ثبت شده باشد.

4

اگر اثبات شود و شواهدی وجود داشته باشد که نشان دهد شما در کشور دیگری که عضو قانون دوبلین بوده است حضور داشته‌اید، حتی اگر اثر انگشت و اطلاعات بیومتریک شما ثبت نشده باشد.

5

اگر اقوامی در یکی از کشورهای عضو دوبلین داشته باشید که به صورت قانون در آن کشور زندگی می‌کنند، آن کشور می‌تواند پرونده درخواست پناهندگی شما را بپذیرد. نسبت این اقوام با شما می‌تواند مادر، پدر، فرزند، برادر یا خواهر شما باشد. همچنین اگر شما یا یکی از اعضای خانواده که گفته شد باردار باشید و یا نوزاد تازه متولد شده داشته باشید و یا بیماری شدید، معلولیت یا سن زیاد داشته باشید نیز پرونده در آن کشور بررسی خواهد شد.

حقوق پناهجویان در فرآیند دوبلین

اگر شما به عنوان یک پناهجو وارد یکی از کشورهای عضو قانون دوبلین شوید، تحت این قانون دارای حق و حقوق مشخصی نیز خواهید بود، که این حقوق ممکن است با توجه به کشوری که در آن حضور پیدا می‌کنید، متفاوت باشد. در ادامه حقوقی که تحت قانون دوبلین برای پناهجویان در کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا تعیین شده است را بررسی می‌کنیم.

حقوق پناهجویان در فرآیند دوبلین در آلمان

حقوق پناهجویان در فرآیند دوبلین در فرانسه

1

شما این حق را دارید که از کمک هزینه پناهجویان که توسط اداره مهاجرت فرانسه (OFII) پرداخت می‌شود، استفاده کنید.

2

شما این حق را دارید که مکانی در مرکز اقامتی یا هتل جهت اسکان داشته باشید.

3

شما باید تحت پوشش مراقبت‌های بهداشتی همگانی قرار بگیرید.

حقوق پناهجویان در فرآیند دوبلین در ایتالیا

1

شما این حق را دارید که به اطلاعات مربوط به پرونده خود و مقررات دوبلین به زبان خود دسترسی داشته باشید.

2

شما این حق را دارید که اطلاعات خود را در یک مصاحبه شخصی ارائه دهید. (در ایتالیا این اقدام را از طریق فرم C3 انجام می‌شود.)

3

اگر براساس روش دوبلین در ایتالیا هستید، می‌توانید پس از ۶۰ روز از آنکه فرم مصاحبه C3 را ارائه دادید، در ایتالیا مشغول به کار شوید، در یک مرکز پذیرش اسکان پیدا کنید و خدماتی مانند مراقبت‌های بهداشتی، پشتیبانی قانونی و استفاده از کلاس‌های زبان دولتی را دریافت کنید.

4

اگر به شما اعلام شد که باید به کشور دیگری از اعضای دوبلین منتقل شوید و شما مخالف این تصمیم باشید، می‌توانید با همراهی یک وکیل درخواست تجدید نظر کنید.

بیشتر بخوانید:

قانون دوبلین شامل چه پناهجویانی نخواهد شد؟

شما اگر هر یک از شرایط زیر را داشته باشید، قانون دوبلین شامل حال شما نخواهد شد. توجه داشته باشید که اگر قانون دوبلیت در مورد پرونده شما صدق نکند به این معنی است که درخواست پناهندگی شما پذیرفته شده است. بلکه به این معنی است که درخواست پناهندگی شما تحت فرآیند دیگری به غیر از قانون دوبلین بررسی خواهد شد.

  • اگر زیر ۱۸ سال سن داشته باشید و سرپرستی همراه شما نباشد.
  • اگر همسر شما در یکی از کشورهای اروپا اقامت داشته باشد، قانون دوبلین شامل حال شما نخواهد شد.
  • اگر شرایط شما به گونه‌ای باشد (مثلاً بیماری سخت داشته باشید) که امکان برگشت به کشور خود را نداشته باشید.
  • اگر مدت زمانی که به پرونده شما رسیدگی می‌شود بیشتر از مدت زمان تعیین شده باشد، قانون دوبلین شامل حال شما نخواهد شد.

لغو قانون دوبلین

همواره بحث بر سر لغو قانون دوبلین، به خصوص پس از پاندمی کرونا و شروع جنگ اوکراین میان اعضای این قانون بوده است. همچنین صحبت بر سر لغو قانون دوبلین و جایگرینی آن با قوانین جدیدی بوده است که مسئولیت پناهندگان را میان کشورها تقسیم کند. اما مشخص نیست که آیا این روند جدید به تصویب می‌رسد یا خبر. به علاوه اینکه نگرانی‌های در مورد قوانین جدید وجود دارد، چرا که به نظر می‌رشد این قوانین جدید بسیار نزدیک به قوانین فعلی دوبلین است.

منابع

سوالات متداول

آیا قانون دوبلین تنها در کشورهای اتحادیه اروپا برقرار است؟

خیر، قانون دوبلین علاوه بر ۲۶ کشور عضو اتحادیه اروپا در کشورهای ایسلند، سوئیس، لیختن اشتاین و نروژ نیز اجرا می‌شود.

اگر کم‌تر از ۱۸ سال سن داشته باشم و سرپرستی همراهم نباشد، قانون دوبلین در مورد من اجرا خواهد شد؟

اگر شما یک کودک زیر ۱۸ سال باشید که بدون اعضای خانواده خود درخواست پناهندگی می‌دهید، طبق قانون دوبلین حق داشتن یک نماینده قانونی یا سرپرست ویژه را خواهید داشت که شما را برای مصاحبه با مقامات و دادگاه‌های پناهندگی آماده کند. همچنین اگر به عنوان یک کودک زیر ۱۸ سال بدون سرپرست وارد یکی از کشورهای عضو شوید، احتمال انتقال ناخواسته شما به یک کشور دیگر بسیار پایین خواهد بود.

آیا کشور انگلستان هم تابع قوانین دوبلین است؟؟

خیر، کشور انگلستان پس از خروج از اتحادیه اروپا قوانین پناهندگی مربوط به خود را دنبال می‌کند.

همــــــــــــین الان مشــاوره بگیــر!

هفت روز هفته از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب


پرسش و پاسخ