کلاس همیشه پیشته!

اپلیکیشن GO2TRain به گفته‌ی کاربران، بهترین و کامل‌ترین مرجع آموزش زبانی هستش که تابحال استفاده کردند، به جدیت کلاس درس واقعی، با امکان برقراری ارتباط با سایر هم‌کلاسی‌ها، اما هر زمان و هر جایی که خودشون دلشون بخواد...!

مشاوره ۰۲۱ ۴۳۰۰۰ ۰۲۱
search-btn
مشاوره: ۰۲۱ ۴۳۰۰۰ ۰۲۱
مشاوره رایگان مهاجرت۰۲۱ ۴۳۰۰۰ ۰۲۱

۵۰ نفر از مشاوران ما در حال حاضر آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

021 43000 021
برای برقراری تماس دکمه زیر را فشار دهید
تماس

در صورتیکه موفق به مکالمه با مشاوران ما از طریق شماره اصلی نشدید، می‌توانید با یکی از شماره‌های زیر تماس بگیرید.
+982142956

اپلیکیشن آموزش زبان !

صفحه اصلی خبر و مقاله ضررهای قطعی اینترنت و مهاجرت افراد دانشی و فنی و کامپیوتر !

ضررهای قطعی اینترنت و مهاجرت افراد دانشی و فنی و کامپیوتر !

Author Avatar به قلم بهناز نوری

آخرین ویرایش:

تاریخ انتشار: ۴ سال پیش

بدون شک وقتی صحبت از دهکده جهانی می شود، انسان تصور میکند چقدر جالب است در دنیای به این بزرگی همگی گویی در یک دهکده زندگی می کنیم، که با سرعت باور نکردنی از یکدیگر در هر کجای این کره زمین، اطلاع داریم. حال تصور کنید یک شبه با قطعی اینترنت مواجه شوید. 

آیا دیگر با خود تصور خواهید کرد که در یک دهکده زندگی می کنید؟ نه پس از قطعی اینترنت انسان احساس می کند در یک جزیره ای متروک به دور است انسان ها و تمدن فقط زنده است. حتی برخی از ممکن است خودمان را در میان یک جنگل مخوف احساس کنیم.

در هفته اخری متاسفانه به دلایل مختلفی در کشور ایران، با قطعی اینترنت مواجه شدیم. این مسئله به نظر شما چقدر در زندگی انسان ها تاثیر گذار بود؟ چه تاثیرات مثبت و چه تاثیرات منفی با خود به همراه داشت؟ آیا می توانیم بگوییم  قطع کردن اینترنت جهانی راه حلی مناسب بود؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید. 

ضرری که قطعی اینترنت بر اقتصاد ایران گذاشت !

اقتصاد ایران و اینترنت همچون قطعه هایی از پازل هستند. یکی باشد دیگری نباشد، پازل هرگز تکمیل نخواهد شد. همانطور که بیان نمودیم همه ما در یک دهکده کوچک زندگیم می کنیم. دیگر همچون زمان های گذشته افراد برای داد و ستد، تجارت و حتی کسب درآمد نمی توانند اقدام به دادوستد کالا به کالا نمایند.

ما در دنیای تکنولوژی زندگی می کنیم. تنها چند دقیقه قطعی اینترنت می تواند ما را چندین سال از کشور های پیشرفته دنیا عقب اندازد. زمانی توسط سایت های خبری اطلاعیه به دست ما رسید، مبنی بر قطع شدن اینترنت در کشور کره، به خاطر دارم این قطعی تنها چند دقیقه به طول انجامید.

اما رئیس جمهور کشور کره به اندازه زمان قطعی از مردم کشورش عذر خواهی نمود. زیرا این اتفاق باعث شد تا تکنولوژی کشورش به مدت چند دقیقه از دیگر کشور های پیشرفته دنیا عقب بماند. ما همیشه صحبت از جهان سومی می نماییم، به نظر شما در یک کشور جهان سومی، قطعی اینترنت آن هم به مدت 2 هفته چقدر می تواند ما را از دنیا عقب نگه دارد؟

بدون تردید ما در این دو هفته به میزان 50 سال از کشورهای جهان باز ماندیم. به همین سادگی و تنها با چند دقیقه تصمیم اشتباه، ما از دنیا عقب ماندیم. 

قطع شدن اینترنت و خسارات جبران ناپذیر آن !

بسیاری از کسب و کارهای داخلی و بین المللی وابسته به اینترنت جهانی است. نبود اینترنت به شکل بی رحمانه ای خون در رگ های کسب و کارهای اینترنتی را مسموم نمود. اختلالی که قطعی اینترنت بر کسب و کار و اقتصاد ایران ایجاد نمود، منجر شد تا افراد با استفاده از پیامک با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.

تنها از این طریق می توانستند به کاربران خود اطلاع دهند تا فعالیتشان را در بستر اینترنت داخلی ادامه دهند. اما همه ما می دانیم که قطعی اینترنت تنها منجر به بروز اختلال در شرکت های اینترنتی نشد، بلکه تمامی افرادی که از طریق پیام رسان های مختلف، سرویس های ایمیل، و دیگر خدمات با هم در ارتباط بودند نیز، به نوعی فلج شده و از پای افتادند.

از آنجایی که این مسئله هنوز در حال بررسی است، باید بگوییم بسیاری از زیان های جبران ناپذیری که به اقتصاد ایران و مشتریان خارجی وارد شد، هنوز پنهان مانده است. برای بیان خسارات وارد شده به کشور، در جریان قطعی اینترنت به مدت 2 هفته هنوز نمی توانیم نظر قاطعی بیان کنیم. 

کسب و کارهای اینترنتی و استارتاپی 

بیشترین فعالانی که در این دهکده جهانی به ارتباط قوی اینترنتی نیاز دارند، کسب و کارهای اینترنتی و استارتاپی می باشند. فضای استارتاپی افرادی را در خود جای داده اند ه به صورت دورکار اقدام به انجام فعالیت و کسب درآمد می نمایند. این افراد در صورت قطعی اینترنت به معنای واقعی فلج می شوند. 

در کشوری که همه به دنبال روشی برای کسب درآمد هستند، این فعالیت های اینترنتی تا حدود زیادی توانسته است افراد را به کسب درآمد مناسب برساند. بیشتر این افراد در زمان قطعی اینترنت بدون شک بدون درآمد باقی می مانند. حتی ممکن است به مشکلات دیگری نیز گرفتار شوند. 

فعالیت های متعدد فعالان فضای استارتاپی، همچون مدیریت وظایف، ارتباط با مشتری، مدیریت پروژه، ارتباط درون سازمانی و .. همگی در عصر حاضر به شدت به اینترنت جهانی وابسته است. حال تصور کنید یک قطعی اینترنت ساده و چند روزه تا چه حد می تواند به این افراد خسارت وارد کند. 

مشتری خارجی این افراد ممکن است از شنیدن خبر قطعی اینترنت تعجب کرده و حتی کشور را به سخره بگیرند. زیرا ما در دنیایی زندگی نمی کنیم که فقط خودمان باشیم. ما در دنیایی کنار هم هستیم که دقیقا همچون دهکده ای کوچک است. با تمام وسعتی که دارد. 

یکی از بزرگترین بنیانگذاران فعالیت های استارتاپی، آقای علی آجودانیان طی یک هفته قطعی اینترنت، کاهش 95 درصدی بازدید کننده را در وب سایت خود تجربه کرد. ایشان در زمینه انتشار محتوا و حوزه خبرنگاری اجتماعی فعالیت دارند. با این که تمامی سرورهای وب سایت ایشان داخلی می باشد، اما کاربران ایشن از طریق موتورهای جستجوگر بین المللی به وب سایت دسترسی داشتند.

این قطعی اینترنت منجر شد تا یکی از بزرگترین کانال های اصلی جذب کاربر در ایران در طول این هفته، تعطیل شود. آیا شما می دانید چند نفر از طریق همین کانال کسب درامد داشتند و فعالیت می کردند؟ آیا شما می دانید موفق شدید چندین نفر دیگر را در این جامعه به جمع بیکاران اضافه کنید؟

چه مشاغلی این مدت بیشتر تحت فشار بودند؟

نمی توانیم بگوییم در مدتی که اینترنت ایران دچار قطعی شد، چه تعداد مشاغل تحت فشار قرار گرفتند. زیرا تعداد این مشاغل به قدری زیاد است، که نمی توانیم میزان آنها را بیان نماییم. امروزه تمامی سرویس های ارتباطی، از جمله ایمیل، تیکت های پشتیبانی، تماس های صوتی و تصویری پیام رسان ها و .. علاوه بر کسب و کارهای جدید و مدرن، همگی به اینترنت وابسته هستند. 

قطعی اینترنت می تواند به معنای واقعی منجر به از کار افتادن تمامی فعالیت این سرویس های ارتباطی شود. اگر کمی دقت نماییم، متوجه این مسئله خواهیم شد که امروزه کمتر فعالیت هایی هستند که نیاز به اینترنت نداشته باشند. حتی کارفرما و مشتری نیز از این طریق با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. 

یکی از سرویس های ایرانی با نام دیجی کالا در طول مدت قطعی اینترنت فعالیت خود را ادامه می دادند. اما همین سرویس ها نیز با این که استارتاپ قدیمی به شمار می روند، اما در این مدت با چالش های بسیاری رو به رو شدند. 

قطعی اینترنت برای این سایت ایرانی نیز مشکلاتی را در ارسال کالا به بار آورد. علاوه بر آن سیستم های پرداخت و بازگشت پول به مشتریان نیز منجر به اختلال شد که به صورت زنجیره وار دیگر اختلالات و مشکلات را نیز برای این سایت قدیمی به بار آورد. 

تمامی سایت ها برای این که بتوانند به اسناد و فایل های خود دسترسی داشته باشند، نیاز به اینترنت بین المللی و جهانی دارند. همین مسئله برای دیجی کالا نیز مشکلاتی را به دنبال داشت. همه ما میدانیم که بخش اعظمی از داد و ستد ها از طریق گوگل انجام می شود. 

پس از قطعی اینترنت افراد مشتری خارجی خود را به راحتی از دست داده و مجبور شدند به سراغ  روش های قدیمی بروند. این عمل منجر شد تا بیشتر سایت هایی که در گوگل بازدید بسیار بالایی داشتند، متاسفانه با افت بازدید کننده رو به رو شوند.

همین اتفاق در فروش سرویس های خدماتی، و .. نیز تاثیر گذاشته و تامین حقوق کاربران را نیز با چالش جدی روبه رو نمود. شاید ما هرگز تصور نمی کردیم تنها قطعی اینترنت بتواند تا این حد مشکلات بی شماری را برای اقتصاد ایران به دنبال داشته باشد. 

کاهش درآمد در کسب و کار های بین المللی

فرصت کسب درآمد از طریق اینترنت سالهاست که خود را در میان مردم به اثبات رسانده است. هر روز هم بیشتر از دیروز شاهد این مسئله هستیم که وجود اینترنت تا چه در زندگی روزمره انسان ها و کسب و کارشان تاثیر گذار است. کسانی که از طریق همین ارتباط با اینترنت و مشتری خارجی، موفق شده اند برای اقتصاد ایران ارز آوری داشته باشند.

این صادرات تمیز موفق شده است در میان مردم دنیا جایگاه خاصی را به خود اختصاص دهد. حال بیایید تصور کنیم به یک باره با قطعی اینترنت مواجه شویم، به نظر شما چقدر از ارزآوری کشور کم می شود؟ بیشتر شرکت هایی که در حوزه برنامه نویسی، تولید محتوا، گردشگری، طراحی و… فعالیت می کنند، به مشتری های خارجی و بین المللی بسیار خدمت رسانی می کنند.

قطعی اینترنت جهانی بدون شک خسارت هایی را برای این شرکت ها به بار آورد، که ممکن است سالها زمان برای جبران آن نیاز داشته باشیم. مشتری های بین المللی تنها راه ارتباطی که دارند، اینترنت جهانی است. آنها در خارج از کشور بوده و نمی توانند از طریق اینترنت ملی با کاربران و مشتری های خود ارتباط داشته باشند. 

حال باید بگوییم این قطعی اینترنت منجر شد تا در تبادل اطلاعات این افراد، اختلالاتی پیش اید که بی اعتمادی مشتری ها را به دنبال داشته باشد. از طرف دیگر، رقبای بین المللی استارتاپ ها موفق شدند با ارائه خدماتی ارزان تر، و سرویس دهی سریع تر، جایگاهی مناسب برای خود به دست آورند. 

کسب و کارهای گردشگری و مشکلات پس از قطعی اینترنت

کسب و کارهای گردشگری بسیار زیادی در میان استارتاپ ها به چشم می خورد. این سایت ها، خدمات متعددی را برای مسافران خارجی خود ارائه می نمایند. از جمله اقامت، تورهای گردشگری، ویزا و .. . می دانیم که در میان مشاغل غیر نفتی، گردشگری یکی از بازوهای متحرک دنیا به شمار می رود. حال تصور کنید با قطعی اینترنت راه جریان خون به این بازوی قوی را ببندیم. 

به نظر شما چقدر می تواند در برابر این عمل مقاومت نمود و دوام آورد؟ بدون شک قطعی اینترنت تاثیر زیادی نیز برای جذب مشتری این سایت های گردشگری به دنبال داشته است. از طرف دیگر نیز این اتفاق منجر به بی اعتماد شدن مشتری ها و گردشگران به سیستم اینترنت جهانی ایران شد. 

همین مشکلات منجر شد تا افراد زیادی به فکر مهاجرت از ایران بیفتند. شاید با خود تصور کردند، اگر فعالیت سایت های خود را در خارج از کشور ادامه دهند، دیگر بایا مشکلات روبه رو نشده و ضررهای کمتری را شاهد باشند. اگر قرار باشد قطعی اینترنت به نوعی بازی در این کشور تبدیل شود، مسلما تمامی افراد فعال در زمینه دانش های فنی، ترجیح می دهند به خارج مهاجرت کنند. 

این افراد چرا مهاجرت خواهند کرد؟

این سوال شاید تا چند ماه پیش برای بسیاری از ما پاسخی مشخص داشت. مثلا تصور می کردیم تنها کسانی که دنبال مهاجرت از ایران هستند، که می خواهند در کشور های دیگر آزادانه زندگی کنند. یا برخی دیگر به دنبال رها شدن از مذهب و یا هر دلیل دیگری مهاجرت به خارج را انتخاب می کردند. 

اما در مدتی که کشور ایران با قطعی اینترنت مواجه بود، افراد برای مهاجرت ترغیب شدند. این بار دیگر نه به دلیل رسیدن به آزادی، یا رها شدن از تحریم های کشور، بلکه برای رها شدن از تصمیماتی که به یک باره می تواند زندگی آنها را به کل مختل کند. 

سالهاست مردم ایران به دنبال مهاجرت و روش های خروج از کشور هستند. برخی به بهونه تحصیل، برخی به بهونه سرمایه گذاری، برخی به بهونه یافتن کار و رها شدن از بیکاری و.. تمام این روشها را نیروی انسانی ایران در سر داشتند تا از کشور خارج شوند. 

از این پس بدون تردید آمار مهاجرت به خارج افزایش بیشتری نیز خواهد یافت. زیرا مردم بیشتر نگران شدند از این که حتی سرمایه خود را در ایران به کار ببرند. کشوری که به راحتی قادر است با یک تصمیم قطعی اینترنت را برای مردمش به بار آورد، بدون تردید می تواند حرکت های دیگری را نیز انجام دهد.

پیشرفت فناوری، سدی در برابر مهاجرت به خارج

به صراحت شاهد هستیم که در چند سال اخیر اقتصاد کشور، تمام تمرکز خود را در استفاده از نیروهای جوان و متخصص معطوف نموده است. البته لازم به ذکر است که در این زمینه موفقیت های زیادی را نیز کسب نموده و پیشرفت چشمگیری داشته ایم. زیرا نیرو های جوان در چند سال اخیر به دنبال روش های جدید برای ایجاد کسب و کار بوده اند. حتی باید بگوییم این افراد در برابر شرایط کنونی جامعه در حال مبارزه هستند. پس قطعی اینترنت می تواند آنها را از راهی که در پیش گرفته اند، ناامید کند. 

اگر این افراد همیشه با این ترس رو به رو باشند، که ممکن است به هر دلیل در زمان هایی با قطعی اینترنت در کشور مواجه شوند، هرگز اقدام به ایجاد کسب و کار های اینترنتی نمی نمایند. یا در این راه با بی اعتمادی کامل قدم خواهند گذاشت. 

شاید از نگاه بسیاری از ما قطعی اینترنت تنها قطع شدن روش ارتباط با یکدیگر باشد. اما برای کسانی که از طریق اینترنت جهانی کسب درآمد می کنند، و اقتصاد کشورشان را به اوج میرسانند. این قطعی اینترنت می تواند ضربه سنگین و جبران ناپذیری باشد. 

خطر نا امیدی در کمین نیروی جوان کشور

رونق فناوری در سالهای اخیر میان مردم ایران، منجر شده است تا انها زندگی با سبکی جهانی و مدرن را تجربه کنند. سرویس هایی که از طریق اینترنت جهانی در اختیار مردم قرار گرفته است، منجر شده است تا سرعت و کیفیت زندگی مردم را بالا ببرید. 

قطعی اینترنت باعث شد زندگی روزمره بسیاری از مردم ایران هم با اختلال روبرو شود. بیشتر مردم ایران از نیروی جوانی تشکیل شده است، که زندگی در کشور خود را به مهاجرت ترجیح داده اند. جوان هایی که به دنبال رونق بخشیدن به کشور خود هستند. 

کسانی که از جمله کاربران قدیمی دهکده جهانی بودند، با واژه قطعی اینترنت نا آشنا نبودند. اما این مسئله برای جوانان کوشا و امیدواری که هر روز با انرژی بیشتری از خواب بیدار می شدند، تا به دنبال روشی بهتر و کسب درآمد بیشتر و کارآفرینی موثرتر برای کشور خود باشند، همچون شکی بزرگ بود. 

در زمان های قدیم افراد ممکن بود ساعت ها با قطعی اینترنت روبه رو شوند، اما همیشه با این امید که دوباره اینترنت وصل شده و می توانند به جریان عادی اطلاعاتی خود درست یابند، صبر می کردند. اما این رخداد منجر شد تا جوانان تصور دیگری از زندگی در ایران را در سر بپرورانند. 

از این رو همگی به دنبال راهکاری جهت مهاجرت به خارج افتادند. تا بتوانند از این کشور خارج شده و آینده خود را در کشوری دیگر بسازند. بدون تردید قطعی اینترنت خسارت هایی که به کسب و کار های اینترنتی وارد نمود، به همان میزان خطر مهاجرت نیروی جوان و کارآزموده از کشور را نیز به بار آورد. بهتر است به این مسائل بیشتر دقت کنیم تا دیگر دچار چنین اتفاقاتی نشویم.  

همچنین شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت به وب سایت مراجعه نمایید.


پرسش و پاسخ