مشاوره ۰۲۱ ۴۳۰۰۰ ۰۲۱
search-btn
مشاوره: ۰۲۱ ۴۳۰۰۰ ۰۲۱
مشاوره رایگان مهاجرت۰۲۱ ۴۳۰۰۰ ۰۲۱

۵۰ نفر از مشاوران ما در حال حاضر آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

021 43000 021
برای برقراری تماس دکمه زیر را فشار دهید
تماس

در صورتیکه موفق به مکالمه با مشاوران ما از طریق شماره اصلی نشدید، می‌توانید با یکی از شماره‌های زیر تماس بگیرید.
+982142956

صفحه اصلی خبر و مقاله بحران مهاجرت اروپا را به چالش کشید !

بحران مهاجرت اروپا را به چالش کشید !

Author Avatar به قلم بهناز نوری

آخرین ویرایش:

تاریخ انتشار: ۵ سال پیش

پس از جنگ سوریه و لیبی سیل مهاجران و پناهجویان به اروپا سرازیر شد. شمار پناهجویانی که در مسیر مهاجرت به اروپا قرار گرفتند از سال ۲۰۱۵ با موج شدید افزایش روبرو شد و در عین حال تعداد پاسخ‌های منفی به درخواست‌های پناهندگی نیز افزایش پیدا کرد.

کشورهای شرق اروپا اساساً مخالف پذیرش مهاجران غیرقانونی و پناهجویان هستند، در حالی که کشورهای بزرگ غرب اروپا خواهان پذیرش پناهجویان بر اساس اصول و ضوابط کارشناسی شده‌اند.

اروپا برای حل بحران مهاجرت و پناهجویی قانون دوبلین را تصویب و اجرا کرده است. کشورهای اتریش، بلژیک، بلغارستان، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، بریتانیا، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، نروژ، ایسلند و سوئیس از امضاءکنندگان پیمان دوبلین هستند.

با رأی کمیسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا کشورهای یونان و بلژیک در ژانویه ۲۰۱۱ به صورت موقت و به دلیل نقض حقوق بشر از این قانون کنار گذاشته شده اند.

قانون دوبلین شرایط پذیرش و نحوه رسیدگی به درخواست آن دسته از پناهجویان را که درخواست پناهندگیشان را دریک کشور اتحادیه اروپا ارائه داده اما ویزای یک کشور دیگر را دارند، یا از کشور دیگری عبور کرده یا در کشور دیگری در اتحادیه اروپا قبلاً درخواست پناهندگی داده بودند، تعریف، تعیین و مشخص می‌کند.

همچنین پیمان دوبلین مشخص می‌کند که چه کشوری مسئولیت رسیدگی به درخواست پناهندگی را داشته و یک پناهجو در چه حالتی به یک کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا بازگردانده می‌شود.

مهمترین انتقاد وارده به اجرای قانون دوبلین این است که در چه مواردی بازگرداندن پناهجو برابر قانون دوبلین می‌تواند منجر به نقض قوانین حقوق بشری اروپا شود.

شرایط نامطلوب اسکان پناهجویان در کشورهایی مانند یونان، مالت، ایتالیا، اسپانیا، لهستان، مجارستان و جمهوری چک، همچنین بازداشت خودسرانه و غیر قانونی مهاجران و پناهجویان و شرایط سخت ایجاد شده برای کودکان پناهجو و اخراج پناهجویان به کشور خود، با واکنش دادگاه‌ها و مراجع حقوقی در اروپا شده است.

با توجه به این شرایط کشورهای اروپایی معتقدند که باید قانون دوبلین که پیش‌تر در سال 1997 میلادی منعقد و تصویب شده و در سال‌های 2003 و 2013 در 2 مرحله مورد بازنگری و تغییراتی قرار گرفته است، اصلاح شود.


پرسش و پاسخ