مشاوره ۰۲۱ ۴۳۰۰۰ ۰۲۱
search-btn
مشاوره: ۰۲۱ ۴۳۰۰۰ ۰۲۱
مشاوره رایگان مهاجرت۰۲۱ ۴۳۰۰۰ ۰۲۱

۵۰ نفر از مشاوران ما در حال حاضر آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

021 43000 021
برای برقراری تماس دکمه زیر را فشار دهید
تماس

در صورتیکه موفق به مکالمه با مشاوران ما از طریق شماره اصلی نشدید، می‌توانید با یکی از شماره‌های زیر تماس بگیرید.
+982142956

صفحه اصلی خبر و مقاله شرایط کلی ورود و خروج از مرزهای زمینی ترکیه در سه پایانه آذربایجان غربی

شرایط کلی ورود و خروج از مرزهای زمینی ترکیه در سه پایانه آذربایجان غربی

Author Avatar به قلم خاطره محمدی

آخرین ویرایش:

تاریخ انتشار: ۴ سال پیش

همه‌ساله هزاران گردشگر از طریق مرزهای زمینی وارد کشور ترکیه می‌شوند. اتباع بسیاری از کشورهای جهان برای سفر به ترکیه نیاز به دریافت ویزای ترکیه دارند. این درحالی است که ایرانی‌ها برای ورود و خروج از مرزهای زمینی ترکیه به ویزا نیاز ندارند و می‌توانند به‌راحتی و با داشتن پاسپورت معتبر از مرزهای زمینی و هوایی به این کشور سفر کنند. ترکیه توسط ۸ کشور دیگر احاطه شده و به‌همین دلیل راه‌های زمینی زیادی برای ورود به این کشور وجود دارد. شما به‌عنوان یک ایرانی برای ورود به ترکیه با قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی از طریق مرزهای زمینی بازرگان، رازی و سرو می‌توانید اقدام کنید.

ما در موسسه مهاجرتی GO2TR با انتخاب مناسب‌ترین روش‌ مهاجرت قانونی با توجه به شرایط اختصاصی افراد همواره توانسته‌ایم پرونده‌های مهاجرتی بسیاری را به موفقیت برسانیم. چنانچه قصد مهاجرت به خارج را دارید، می‌توانید با یک تماس رایگان از بهترین متخصصین و وکلای مهاجرتی GO2TR کمک گرفته و یک مشاوره اولیه رایگان دریافت کنید. همچنین اگر می‌خواهید از آخرین آفرهای توریستی آگاهی پیدا کنید، می‌توانید از GO2TRIP اطلاعات لازم را کسب کنید.

شرایط ورود به ترکیه از مرزهای زمینی

ورود و خروج از مرزهای زمینی ترکیه
ورود و خروج از مرزهای زمینی ترکیه

یکی از دغدغه‌های اصلی مسافرانی که زمینی به ترکیه سفر می‌کنند، این است که چگونه از مرز ترکیه رد شویم؟ شما به‌‌عنوان یک تبعه ایرانی برای ورود به کشور ترکیه نیازی به ویزا ندارید و می‌توانید با یک پاسپورت معتبر به این کشور سفر کنید. البته شما نباید از نظر امنیتی و بهداشتی برای کشور ترکیه تهدید به‌حساب بیایید.

در زمان همه‌گیری ویروس کرونا و درصورت اعمال محدودیت‌ها شما باید آزمایش منفی PCR خود را به مأموران مرزی ترکیه نشان دهید تا به شما اجازه ورود بدهند. یکی دیگر از مهم‌ترین شرایط خروج از ایران و ورود به ترکیه، پرداخت عوارض خروج است. عوارض خروج برای اولین بار ۴۰۰، برای دومین بار ۶۰۰ و برای سومین بار ۸۰۰ هزار تومان است.

یشنهاد می‌کنیم مطلب «عجیب ترین و زیباترین جاذبه های توریستی ترکیه» را حتما مطالعه کنید.

فاصله ایران تا ترکیه

فاصله کشور ایران تا ترکیه حدود ۱٬۱۱۹.۳۷ مایل (۱٬۸۰۱.۴۵ کیلومتر) است. شما می‌توانید برای سفر به ترکیه از وسایل نقلیه مختلفی مثل هواپیما، ماشین شخصی، اتوبوس و … استفاده کنید.

زمان سفر از طریق مسیر زمینی با اتوبوس از شهرهای مختلف ایران به ترکیه متفاوت است. نزدیک‌ترین راه از سمت مرز ایران است که برای مثال از شهر تبریز با اتوبوس حدود ۱۲ ساعت تا کشور ترکیه زمان می‌برد. در ادامه مرزهای زمینی ایران به ترکیه را به شما معرفی می‌کنیم تا اگر قصد سفر زمینی به این کشور را دارید، بهترین مرز را انتخاب کنید.

معرفی مرزهای زمینی ورود و خروج ترکیه

مرزهای زمینی ورود و خروج ترکیه
مرزهای زمینی ورود و خروج ترکیه

سه مرز بازرگان، سرو و رازی برای ورود و خروج زمینی به کشور ترکیه وجود دارد که در شمال غربی‌ترین نقطه ایران قرار گرفته‌اند. در ادامه این سه مرز مهم را به شما معرفی می‌کنیم.

  • بازرگان-گوربولک  (Bazargan–Gürbulak)
  • سرو-اسندره (Sero–Esendere
  • کاپیکوی-رازی (Kapikoy–Razi)

از بین این سه بندر و مرز اصلی برای ورود و خروج به کشور ترکیه، مرز بازرگان-گوربولک و مرز سرو – اسندره ۲۴ ساعته باز است.

مرز بازرگان- گوربولک
مرز بازرگان – گوربولک
مرز سرو- اسندره
مرز سرو – اسندره
مرز کاپیکوی – رازی
مزر کاپیکوی – رازی
سفر زمینی به ترکیه از طریق مرز بازرگان – گوربولک

این مرز بین دوغوبایزید در شرق ترکیه و تبریز قرار دارد و به دلیل ارائه خدمات ۷ روزه و ۲۴ ساعته به‌عنوان شلوغ‌ترین گذرگاه مرزی ایران و ترکیه شناخته می‌شود. حمل‌ونقل در این گذرگاه  به‌صورت شبانه‌روزی در دسترس است. اتوبوس هفته‌ای یک‌بار از این مرز به ترکیه می‌رود. کرایه اتوبوس از تبریز به ارزروم (شهر مرزی ترکیه) ۵۳۹ لیر (۹۶۰,۰۰۰ هزار تومان) است و این سفر زمینی ۱۲ ساعت طول می‌کشد. سواری‌های شخصی هم هفته‌ای یک‌بار این مسیر را طی می‌کنند. کرایه ماشین شخصی نیز ۶۷۴ لیر (۱,۲۰۰,۰۰۰ هزار تومان) بوده و ۹ ساعته به مقصدتان خواهید رسید. این وسایل نقلیه به‌صورت رفت‌وبرگشت کار می‌کنند؛ یعنی از ترکیه هم می‌توانید با همین هزینه مسیر برگشت به ایران را طی کنید.

سفر زمینی به ترکیه از طریق مرز سرو – اسندره

یکی دیگر از مسیرهای زمینی ایران به ترکیه مرز سرو در ارومیه است. از آنجا تاکسی‌ها با ۵۰۰ لیر (۸۷۰,۰۰۰ هزار تومان) شما را به مرز ترکیه می‌رسانند. از آنجا هم می‌توانید با مینی‌بوس به بندر اسندره بروید. از اسندره تا شهر وان ترکیه هم با اتوبوس باید ۴۵۰ لیر (۸۰۰,۰۰۰ هزار تومان) بپردازید.

برای برگشت از ترکیه به ایران می‌توانید مستقیم از وان به ارومیه بیایید. هزینه این سفر ۴۵۷ لیر (۸۱۴,۰۰۰ هزار تومان) است و ۶ ساعت طول می‌کشد. البته می‌توانید با مینی‌بوس هم از وان به شهر مرزی یوکسکوا بروید و از آنجا تا مرز سرو ارومیه تاکسی بگیرید. مرز سرو نیز به‌صورت ۲۴ ساعته و بدون تعطیلی (حتی روزهای جمعه) باز است.

سفر زمینی به ترکیه از طریق مرز کاپیکوی – رازی

از مرز رازی در شهرستان خوی می‌توانید به‌صورت زمینی به مرز کاپیکوی بروید. از کاپیکوی تا وان ترکیه هم ۱۰۵ کیلومتر راه است. برای برگشت از ترکیه به ایران هم می‌توانید سوار مینی‌بوس شوید. مینی‌بوس‌ها از وان به کاپیکوی و از کاپیکوی به رازی یا حتی خوی می‌روند. در سمت ایران، مینی‌بوس‌ها به‌طور معمول به سمت مرز رازی حرکت می‌کنند. هزینه هر سفر هم ۵۵۴ لیر (۹۸۶,۱۲۰ هزار تومان) است. مرز کاپیکوی از ساعت ۹ الی ۱۷ به وقت ترکیه باز هستند.

مدارک لازم جهت خروج از مرز رازی

مدارک مورد نیاز برای خروج از مرز رازی عبارت است از:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک شناسایی
  • اسناد مربوط به خوردو در صورت بردن خودروی شخصی
  • بیمه مسافرتی
  • داشتن ارز معتبر (دلار یا لیر)

قوانین ورود و خروج به ترکیه از طریق زمینی

در ارتباط با قوانین ورود و خروج به کشور ترکیه و اینکه چگونه از مرز ترکیه رد شویم، باید گفت که خوشبختانه در مرزهای زمینی قانون خاصی وجود ندارد. همین‌که تمام مدارک مورد نیاز را همراه خود داشته باشید، کافی است.

در دوران همه‌گیری کرونا باید تست PCR منفی خود را هم نشان می‌دادید که در حال حاضر این قانون هم برداشته شده و شما می‌توانید حتی بدون ماسک در این کشور رفت‌وآمد کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مطلب « زندگی در آلانیا؛ مروارید ترکیه» را حتما بخوانید.

مراحل عبور از مرز زمینی ایران و ترکیه

کسانی که قصد سفر زمینی له ترکیه را دارند، ممکن است در مورد اینکه چگونه از مرز زمینی وارد ترکیه شویم و چه مراحلی برای عبور از مرز زمینی ایران و ترکیه لازم است، اطلاعات کافی نداشته باشند. مهم‌ترین مراحل عبور از مرز زمینی ایران و ترکیه را ادامه به‌طور کامل شرح داده‌ایم.

  • ایرانی‌ها برای سفر توریستی به ترکیه نیازی به ویزا ندارند. برای سایر مقاصد مهاجرتی، مسافران هنگام عبور از مرز زمینی ابتدا باید از سفارت یا کنسولگری ایران در کشور مبدا ویزا دریافت کنند.

  • مسافران پاسپورت معتبر خود را که حداقل شش ماه اعتبار دارد را به ماموران مرزی ایران در گذرگاه مرزی ایران و ترکیه ارائه می‌دهند.

  • ماموران مرزی ترکیه پاسپورت‌ها را بررسی کرده و گذرنامه را مهر خواهند زد.

  • پس از مهر شدن گذرنامه‌ها، مسافران می‌توانند از مرز به ترکیه عبور کنند.

افغان‌ها برای عبور زمینی از مرز ترکیه نیاز به دریافت ویزا از سفارت دارند. در این رابطه پیشنهاد می‌شود مطلب “ویزه ترکیه از ایران برای افغان‌ها” را مطالعه کنید.

اگر قصد دارید با ماشین خود سفر کنید، مطمئن شوید که مدارک لازم مانند پاسپورت معتبر، اوراق ثبت نام خودرو و گواهی بیمه را همراه داشته باشید.

مدارک لازم جهت خروج از مرز ایران و ترکیه

مدارک ضروری جهت خروج از مرز ایران و ترکیه
مدارک لازم جهت خروج از مرز ایران و ترکیه

برای سفر به ترکیه از طریق مرزهای زمینی به یک سری مدارک نیاز است. در ادامه به این مدارک اشاره می‌کنیم.

  • پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • گواهی پزشکی مثل مدارک واکسن
  • سند پرداخت عوارض خروج.
  • ارز (دلار یا لیر)
  • کپی چاپی یا الکترونیکی بلیت برگشت
  • اسناد بیمه (شامل بیمه مسافرتی و بیمه خودرو در صورت بردن خودروی شخصی)

سفر زمینی از ایران به ترکیه با قطار

یکی از روش‌های سفر زمینی از ایران به ترکیه، سفر با قطار است. با راه‌اندازی مسیر ریلی از ایران به ترکیه، بسیاری از افراد به دلیل مزایای این روش از قبیل ارزان بودن، راحتی در مسیر و وجود ایستگاه‌‌های مختلف، مسافرت با قطار را ترجیح می‌دهند. مهمترین مسیرهای ریلی ایران به ترکیه عبارتند از :

  • قطار تهران – استانبول
  • قطار تهران – آنکارا
  • قطار تبریز – وان

متاسفانه در حال حاضر هیچ یک از مسیرهای ریلی ایران به ترکیه فعال نیست.

سفر زمینی از ایران به ترکیه با ماشین شخصی

مدارک لازم سفر با خودروی شخصی به ترکیه
مدارک سفر با خودروی شخصی به ترکیه

بعضی از افراد تصمیمی دارند تا با ماشین شخصی به کشور ترکیه سفر کنند. برای انجام این کار باید یک سری مدارک داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مدارک سفر با خودرو شخصی به ترکیه

مدارک اخذ گواهینامه بین المللی

برای دریافت گواهینامه بین‌المللی خودرو باید به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی مراجعه کنید و مدارک زیر را ارائه دهید:

  • فرم درخواست
  • پاسپورت
  • عکس ۳ در ۴

گواهینامه بین‌المللی، ۱ یا ۳ ساله است و شما باید مقدار اعتباری را که مورد نیازتان است را درخواست کنید.

go2tr.irgo2tr.ir
مشاهده پست

مدارک موردنیاز برای کاپوتاژ خودرو به ترکیه

بسیاری از افراد دوست دارند با ماشین شخصی خود به مسافرت بروند. نگرانی اصلی این دسته از افراد این است که با ماشین شخصی چگونه از مرز ترکیه رد شویم؟ این افراد باید خودروی خود را کاپوتاژ کنند. کاپوتاژ خودرو، همان پلاک بین‌المللی است و برای تردد در خارج از کشور باید این پلاک را داشته باشید. این پلاک تا یک سال اعتبار دارد. مدارک مورد نیاز برای کاپوتاژ خودرو عبارت‌اند از:

  • سند ماشین
  • کارت ماشین
  • پاسپورت معتبر
  • کارت ملی و شناسنامه مالک
  • گواهینامه ایرانی
  • بیمه ماشین

بیمه بین‌المللی ماشین را می‌توانید هم در مرز و هم در ایران دریافت کنید. بیمه ماشین برای ۱۵ روز حدود ۲۰ یورو (۹۱۰ هزار تومان) است. هزینه ۶۰ لیتر بنزین در مرز هم حدود ۳۵ یورو (۱ میلیون و ۵۹۳ هزار تومان) محاسبه و از شما دریافت می‌شود. بعد از اینکه به مرز رسیدید می‌توانید در اقامتگاه‌ها و هتل‌ها به استراحت بپردازید و سپس با انرژی به سفر خود ادامه دهید.

منابع:

سوالات متداول در مورد شرایط ورود و خروج از مرزهای زمینی ترکیه

هزینه ورود و خروج از مرزهای زمینی ترکیه چقدر است؟

هزینه سفر زمینی تا ترکیه به شهری که در آن هستید بستگی دارد، اما کرایه اتوبوس از تبریز تا ترکیه حدود ۱۰۰ لیر است.

برای سفر زمینی به ترکیه به ویزا نیاز است؟

ایرانی‌ها برای سفر به ترکیه نیازی به ویزا ندارند.

آیا می‌توانم با ماشین خودم به ترکیه بروم؟

بله، فقط باید مدارک کامل خودرو را همراه خود داشته باشید و در مرز ترکیه ماشین خود را بیمه کنید.

چند مرز برای ورود زمینی به ترکیه وجود دارد؟

سه مرز بازرگان، رازی و سرو برای ورود و خروج به ترکیه وجود دارد.

همــــــــــــین الان مشــاوره بگیــر!

هفت روز هفته از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب


پرسش و پاسخ